måndag 17 oktober 2016

Ångest och vad som kan hjälpa dig❤️

Hej alla älskade människor!

Hoppas allt ät bra med er, själv ligger jag hemma med öroninflammation vilket gör att jag inte kan jobba 😭😱 jag älskar mitt jobb och vara ifrån det är väldigt jobbigt 😢.

I alla fall det är inte vad jag ska prata om i dag 😎 Jag tänkte prata med er om ångest, hur jag känner mig när jag får ångest samt vad jag gör för att försöka undvika det och jag har även lagt in lite tips från kompisar som oxå har detta besvären 😕

Vårdguiden beskriver såhär:

Ångest är en stark oro eller rädsla som tydligt känns i kroppen. Det är obehagligt men inte farligt att ha ångest. Om du har så mycket ångest att det börjar begränsa ditt liv kan du behöva söka hjälp. Det finns bra hjälp att få.

Symtomer:

Ångest är en intensiv känsla av obehag och oro som känns i kroppen. Eftersom det känns så starkt i kroppen kan det vara svårt att förstå att det har att göra med hur man mår psykiskt.
Du kan till exempel känna
  • ett tryck över bröstet,
  • att hjärtat slår snabbt eller hårt,
  • att du blir torr i munnen
  • att du får en klump i magen eller känner dig yr eller svag i musklerna. 
En del får diarré eller måste kissa oftare än vanligt.
Det är inte alltid man vet att det man känner i kroppen är ångest. Ångest är reaktioner från nervsystemet som du inte kan styra själv. Det kan kännas mycket obehagligt att ha ångest, men det är inte farligt. (http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Angest/)

 Jag upplever det som en panik som sprider sig i kroppen och det kliar i benens jag måste gå och göra något men om jag inte rör på mig så börjar det trycka mot bröstet och sen börjar jag storböla. Här är det farliga med detta tillståndet, jag slår folk om de rör mig när jag är i det tredje stadiet. Jag kan kontrollera mig nu på ett helt annat sätt än vad jag gjorde förr men det händer fortf att jag kommer i det stadiet men det tredje stadiet hamnar jag bara om jag blir sårad på en personlig nivå. 

Därför varnar jag er att om ni känner någon som har ångest så rör inte personen utan prata bara med hen för annars kan du skada dig 🙁 Vi gör ju inte det med flit utan är bara så uppe i paniken att man vet inte vad man gör. 

Vad gör man då för att undvika detta? Well, jag kommer börja med vad man själv kan göra både på kort och långsiktiga saker sen vad man kan göra som anhörig. 

Kortvariga lösningar

1. Ut och gå - motion frigör endorfiner som är kroppen "lyckoämne", D essutom får du en paus.
2. Drick te, kamomill te - kamomill har en lugnande effekt på kroppen.
3. Lyssna på musik - får din hjärna att koppla av och fokusera på dig själv.
4. Kolla på någon komedi eller roligt klipp på youtube- jag gillar och kolla på Tova Helgesson eftersom hon är så knasig vilket gör mig på bra humör 😊.
5. Va kreativ - jag tex älskar att rita och detta får mig att fokusera på något annat och gå in i sin egna bubbla.

Långvariga lösningar:

1. Ta reda på vad som triggar det och komma på en plan hur du ska stoppa det innan det bryter ut.
2. Undvik helst socker, gluten, koffein och mjölkprodukter.
3. Ta hand om dig själv, ett skönt bad eller en spa dag, för att kunna återhämta dig.
4. Motionera
5. Gör upp en plan på hur du vill uppnå inom ett år, 5 år eller 10 år. Det kan oxå vara för dagen med sysslor, motion osv. 

I fall du sedan har en kompis eller nära person som lider av ångest är det viktigt att du bara lyssnar på dem och om de får en attack så ska du inte röra de utan bara prata med dem och säg till dem att de är säker och att det bara är känslor och inget som kan skada dem. 

Hör gärna av er om ni har någon taktik på hur stoppa ångest. 

Sköt om er! 

Puss och kram

Storasyster bee😘❤️🐝


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar