måndag 11 september 2017

''Skaffa dig egna barn och uppfostra''

Hej alla småsyskon!

Jag måste bara få ut detta för jag har tänkt jätte mycket på detta och jag blir så fruktansvärt upprörd över en händelse som jag var med om i fredags. Detta har påverkat mig hela helgen så jag måste bara skriva ner de.

Jag var på jobbet i fredags och inom mitt arbete så är jag mycket ute i byn där jag bor och ser väldigt mycket. Nu kommer jag in på en innergård där ett gäng med små-pågar slåss och från mitt håll så ser det verkligen ut som de slåss. Det som går igenom mitt huvud är att det handlar om mobbing. jag hatar mobbing och har själv blivit mobbad och har sett andra bara gått förbi medan jag blev nerslagen så när jag ser ett sådant här så måste jag ingripa. Jag håller dock lite koll på situationen för att försäkra mig om att det e de det handlar om. Jag drar slutsatsen att det är tid för mig att ingripa eftersom jag inte ser någon vuxen i närheten så jag säger till killarna:
- Jag hoppas att ni leker för annars kan ni råka illa ut! Samma stund som det kom ut ur min mun så insåg jag att jag hade formulerat mig på ett knasigt sätt eftersom det lät som ett hot vilket inte alls var min mening utan att jag mest ville sätta en gräns. De slutade iallafall och slåss och jag gick iväg för att göra det jag kom dit för. När jag sedan kommer tillbaka till samma plats så kollar jag inte så noga för jag är så inne i mitt arbete. Plötsligt hör jag någon ropa mitt namn så jag vänder mig om och ser en man som jag är bekant med. Han säger till mig:
- Du vet att dessa barnen har föräldrar va?! och pekar på lägenheterna omkring oss. Jag säger till honom att jag har all rätt att säga till om jag tycker någonting är fel. Han säger till mig att de får jag inte och jag inte ska lägga mig i dessa barnens liv. Jag fortsätter påpeka lugnt att jag har all rätt att säga till när jag ser att något inte stämmer och diskussionen fortsätter med att han säger till mig att jag ska skaffa mig egna barn och uppfostra dem istället för att lägga mig i. Jag tänker att de e inte lönt att diskutera med denna manen så jag vänder mig om och går och hör då barnen skrika efter mig.
- Ja, skaffa dig egna barn.

Alltså hur kan man som vuxen stå inför barnen och trycka ner någon annan på det viset? Vad ger de för signaler till barnen? Jag tycker personligen detta var väldigt kränkande för jag ville bara stå upp för någon som behövde mig och det slutar med att jag blir kränkt på detta visset plus har jag som kvinna inte rätt att säga något? Sedan förstår jag inte som förälder att man kan godkänna att barnen slåss och om de inte såg de tycker man väl att det borde vara tacksamma för att någon sa till. Sedan anser inte att det var en vuxen kommentar som mannen gav mig. jag menar han känner mig och kunde bara haffa mig och pratat med mig om situationen i stället för att brösta upp sig. Jag menar enligt mig var de inte så moget och hantera en situation på de viset. Jag blir så upprörd för folk klagar på att barn visar vuxna respekt längre men jag menar hur ska de lära sig respekt när vi inte behandlar våra medmänniskor respekt? gå inte längre än till dig själv! Vi är förebilder, bete dig som en förebild då? Barn tar efter vårt beteende och om de får se detta så tar de ju efter de beteendet.

Vad tycker ni? är nyfiken och höra era åsikter men håll en god ton ändå :)

kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar